Možemo uraditi zamišljeno

DEBLOKADA

Velikosrbi kidišu na ljiljane, ali da li smo ih se i sami odrekli 1998.?

Prije nekoliko godina išla je autobusom kroz Istočnu Hercegovinu jedna od brojnih turističkih tura, mahom ispunjena kanadskim i američkim turistima koji su bili u BiH po prvi put. Nakon posjete Mostaru, predviđeno je da skupina sa vodičem posjeti Trebinje. Negdje poslije podne, Autobusom su stigli na uzvišenje iznad Trebinja radi posjete manastiru poznatom kao Hercegovačka Gračanica. Gosti su bili slabo upućeni u domaće političke (ne)prilike kao i zamršeni historijat. Jedan od prisutnih Amerikanaca je prije dolaska u Trebinje kupio sebi u Mostaru majicu sa velikim grbom bosanskih ljiljana na poprsju, te je istu obukao za ovu priliku. Taj dan se potrefilo da je u spomenutom manastiru održano tradicionalno srpsko-pravoslavno vjenčanje, baš kada su turisti došli pred manastir. To je podrazumijevalo mnoštvo nakićenih svatova, ali i narodnih nošnji uz više srpskih zastava, tradicionalno potezanje rakije iz čuture, te pokoja pjesma u maniru seoskih gangi, zatim i kolo. Turisti su imali priliku da vide nešto “egzotično,” ali Amerikanac koji je nosio majicu sa bosanskim ljiljanima je “morao” da istu obuče naizvrat, na preporuku svog vodiča. Naime, vodič ga je tiho upozorio kako ovdje nije bezbjedno baš tu majicu nositi niti takve oznake, naročito ne taj dan. Amerikanac nije baš najbolje shvatio zašto, ali je pristao da sakrije bosanski amblem na prsima. Vodič je poslije probao da mu pojednostavljeno objasni, rekavši kako bi manji problem bio da je na majici nosio zastavu ISIL-a nego ljiljane u Trebinju i usred tradicionalne srpske svadbe sa mnoštvom pripitih učesnika.

PIŠE: AMIR TEIBEĆIROVIĆ

Ovo je dakle samo jedan od više primjera društveno-političke podvale i nepravde koja je učinjena i Bosni kao državi i Bošnjacima te svim probosanski orijentiranih stanovnicima ove države, kroz državna obilježja. Primjera ima podosta u rasponu od 1998. godine po gregorijanskom kalendaru, od kada je grb sa ljiljanima bespravno ukinut kao državna oznaka za cijelu BiH, do danas. Dešavalo se da sudija na nekoj nogometnoj utakmici kazni navijače koji bi istakli zastavu sa ljiljanima, ali ne i navijače koji bi mahali sa srpskim ili hrvatskim obilježjima, niti navijače koji su isticali šovinističke parole na transparentima. Bilo je i fizičkih napada na one koji bi samostalno u RS-u nosili zastavu sa ljiljanima. Najsvježiji primjer je izvjesni izletnik pokraj izvora rijeke Miljacke koji se fotografirao sa bosanskim državnim ljiljanima pa tu sliku objavio na Facebooku, nakon čega je krenula medijska hajka protiv njega, ne samo iz RS-a nego i iz Federacije BiH. Poslije toga nešto slično se desilo i u Vukosavlju. Ubrzo je izvjesni Bencun Siniša, stalni predstavnik BiH pri OSCE-u, UN-u i drugim međunarodnim organizacijama u Beču, provocirao na svom Twiteru uvredljivim izjavama za žrtve napada na BiH, izazivajući i preživjele Srebreničane manipulativnim porukama na temu izvorne bosanske zastave i grba. Barem tako nešto stoji pod njegovim imenom. On se nije bavio privatnim izletom do izvora Miljacke, nego nekim dječakom koji se navodno provozao Srebrenicom sa majicom na kojoj je amblem Armije RBiH. Prema Twiter zapisu, Bencun navodno reče: “Neko ko se danas žali na uvredljive pjesme, a sutra pusti nevino dijete da umjesto u Real Madrid ili Minecraft majici bicikl vozi kroz ranjivu Srebrenicu u ratnoj, običan je licemjer, a suživot i pomirenje nisu mu ni u malom mozgu. O pameti da i ne govorim.”

Nije samo fol u tome što je Bencun poslao indirektnu prijetnju spomenutom djetetu za čiju eventualnu primjenu unaprijed krivi roditelja ili nekog staratelja tog dječaka, nego što je ovo obnovljeno upozorenje svima koji se usude da nose izvorno bosansko državno obilježje u javnosti, ili da ga verbalno promoviraju. Uljepšani mafijaški stil našminkane i poluskrivene prijetnje nije teško prepoznati u Bencunovom istupu. Ima ovdje i više od toga. Neizravno se ovime prijeti povratnicima koji su možda željni činjenica u javnosti. Upozorava ih se izokola da “uvredljive pjesme” koje on spominje trebaju izjednačavati sa državnim bosanskim grbom, inače im slijedi optužba za licemjerje, protivljenje pomirenju, suživotu i slično. Naravno, svakome ko dobro poznaje i sve što se izdogađalo ovdje proteklih par decenija, i domaći mentalitet, jasno je da je Bencun protiv tog famoznog suživota i protiv drugačijeg mišljenja, ali vješto manipulira zamjenama teza. Ništa novo i ništa neobično, jer on je samo jedan od bezbroj takvih. Ali eto, on kao takav ipak predstavlja BiH u inozemstvu, što je tek jedan od ovdašnjih političkih ili diplomatskih apsurda.

Međutim, da se ne bavimo sa njim samim, a pošto se priča o poslijeratnom zatomljavanju ljiljana, kao i bosanske državotvornosti općenito periodično ponavlja, vrijeme je da se također ponovi i niz važnih a neodgovorenih pitanja na ovu temu. Pozamašan je broj onih koji su odgovorni za to što je grb sa ljiljanima nelegalno i nemoralno ukinut. Na ova pitanja može ili treba da odgovori bilo ko, ali argumentirano, sa potvrdama, dokazima, vlastitim svjedočenjima ili iskustvima. Pitanja su namjerno sugestivna a dio odgovora na njih je također namjerno sadržan u samim pitanjima.

  • Ko je, zašto ili kako, ispred Bošnjaka, ili u ime takozvanih probosanskih stranaka i pokreta, bez javnog protivljenja, bez vidnog otpora, pristao na podvalu zvanu “kompromis” sa zastavama te 1998. godine, iako se ne radi o kompromisu?
  • Zašto se tolike javne ličnosti, znači ne samo političari, prave naivni sa pričom kako je tadašnji visoki predstavnik ispred OHR-a tražio da se nađe nova državna zastava “prihvatljiva” za sve, kada je toliko jasno da se išlo na brisanje bilo kojih dokaza da je Bosna bila država u dalekoj prošlosti, a da je grb sa ljiljanima tek jedan od više dokaza tome?
  • Iako je možda kasno sada poslije toliko godina, da li još iko smije javno postaviti pitanje legitimnosti ukidanja te zastave i grba, jer aktuelna zastava sa žutim trokutom je nakon toga nametnuta?
  • Zašto nije bilo referenduma za izjašnjavanje o novoj zastavi odnosno o ukidanju prethodne?
  • Zašto se dopušta samo grb sa ljiljanima u medijima nazivati “ratnom zastavom” ali ne i ostala obilježja, i to sa još više razloga?
  • Pošto su Hrvatska i ondašnja SR Jugoslavija (Crna Gora i Srbija) supotpisnice Daytona, dakle učesnice rata, zašto ni Evropska Unija ni NATO ni UN ni SAD niti OHR nisu zahtijevali od tih država da promijene svoja državna obilježja ne bi li se našla neka koja su prihvatljivija za sve, u korist ‘pomirenja,’ kako se to često forsira?
  • Zašto OHR nije zahtijevao od Republike srpske da promijeni svoja uvredljiva obilježja, pri čemu se ne računa mala kozmetička izmjena sa ubacivanjem čirilićnih inicijala za RS, preko već od ranije plasirane srpske trobojke, kao niti od HDZ-a u kantonima koji se smatraju i danas HR Herceg Bosnom?
  • Danas mnogi nazivaju grb sa ljiljanima “Alijina zastava”, “ratna zastava” ili naprosto “bošnjačka.” Ona jeste usput i bošnjačka, ali je također državna, ali koliko ljudi danas zna da je ona korištena poslije napada na BiH koji kolokvijalno nazivamo ratom, u međunarodnim predstavništvima i ispred zgrade UN-a u New Yorku?
  • U današnjoj Bosni se javno, slobodno i bez ometanja, smiju koristiti srpska, hrvatska, srbijanska, jugoslavenska, četničko-ravnogorska, komunistička, ustaška obilježja zadnjih godina, a zastava sa ljiljanima se sankcionira, vrijeđa ili napada, šta mislite zašto i kako?
  • Ljiljani se još mogu ponegdje izvjesiti, ali uglavnom pri mezarju šehida i palih boraca, i uz neke spomenike, nigdje u državnim ustanovama. Koliko ljudi danas ovo smatra značajnim podatkom?
  • Srpski, hrvatski i jugokomunistički cinici znaju reći kako bosanski grb sa ljiljanima izaziva nekim Srbima i Hrvatima asocijacije na vlastita stradanja. Da li iko više prepoznaje u ovakvim izjavama provokacije, laganje i manipuliranje?
  • Sve skupa sa zločinima koje su izvršili neki pripadnici Armije RBiH, od Cace Topalovića u Sarajevu preko Grabovice i Čelebića u Hercegovini, i dalje nema izgovora za odbijanje državne zastave i grba koji su simboli države a ne entički ili religijski simboli?
  • Zašto po toj analogiji niko ne traži ukidanje srpskih i hrvatskih etno zastava i grbova, ili državnih u susjedstvu, pošto one svakako izazivaju i traume i asocijacije na pokolje, progone, paljevine kuća brojnih povratnika koji su sada prisiljeni svakodnevno gledati simbole pod kojim im je pobijena rodbina, oteta ili uništena imovina?
  • U kojoj mjeri se zaboravlja kako su srpske, hrvatske, jugoslavenske, pa donekle i crnogorske etnonacionalne i državne oznake, izazivale neprijatne asocijacije uz traume i tokom drugog svjetskog rata, neke od njih i za vrijeme prvog, ne računajući ogromne zločine pod njima iz posljednjih ratova, a bosanske nisu jer nije bilo grba sa ljiljanima u upotrebi za vrijeme drugog svjetskog pokolja?
  • Prepoznaje li iko “reprizu” sa nametnutom aktuelnom trokut žuti zastavom, po pitanju neutralnog simbola za Bosnu kao u prethodnoj Jugoslaviji, što će reći, crvena zastava sa jugoslavenskom u ćošku bila je neutralna oznaka za Bosnu u SFRJ, a danas sličnu ulogu opasne neutralnosti nosi trenutna državna zastava?
  • Da li je iko danas svjestan količine poniženja i podvale u cijeloj priči sa ukidanjem državotvornih ljiljana, od strane OHR-a, EU, Hrvatske, Crne Gore, Srbije prema BiH?
  • Koliko se ljudi sjeća da jedina poznata ličnost koja je javno reagirala na bespravno i nelegalno ukidanje ljiljana, bio preminuli pisac Vlado Srebrov, koji je, rekavši kako on priznaje samo bosanski grb sa ljiljanima javno spalio nametnutu zastavu sa žutim trokutom?
  • Kada je trajalo ono glupiranje Milorada Dodika sa forsiranjem srpske zastave u Predsjedništvu BiH, odgovor Željka Komšića bio je unošenje i postavljanje Titove slike u svom kabinetu, što je Dodiku naravno svejedno, ne smeta mu. Komšić je imao tada izvrsnu priliku da unese u svoj kabinet grb sa ljiljanima, bilo kao zastavu ili u formi uramljene slike na zidu, umjesto Titovog portreta. Tako bi možda uspio jedino isprovocirati Dodika, ali još važnije, pokazao bi da mu je stalo da jedine legalne bh. državne zastave čiji grb je nekad i nosio na uniformi kao pripadnik Armije RBiH. Šta mislite zašto mu je Tito važniji od bosanskih ljiljana?
  • Znamo li da ta zastava i taj grb danas ne bi trebalo nikoga da vrijeđa u BiH, a oni koji kažu da ih vrijeđa tada najviše govore o sebi a najmanje o grbu i zastavi?

    DEBLOKADA.COM